top of page

Grupo

Público·44 miembros

Seçimler 2023: Cumhurbaşkanlığı İkinci Turu Tahminleri ve Anket Sonuçları


Seçimler 2023: Türkiye'nin Siyasi ve Ekonomik Geleceği




Türkiye, 14 Mayıs 2023 tarihinde cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimleri için sandık başına gidecek. Bu seçimler, Türkiye'nin siyasi ve ekonomik geleceği açısından büyük önem taşıyor. Çünkü seçimler, Türkiye'nin cumhurbaşkanlığı sistemine geçişinin ikinci deneyimi olacak. Ayrıca seçimler, Türkiye'nin iç ve dış sorunlarıyla başa çıkabilmesi için yeni bir fırsat sunacak.




seçimler 2023



Seçimlerin Önemi




Türkiye'nin Cumhurbaşkanlığı Sistemi




Türkiye, 2017 yılında yapılan bir referandumla anayasasını değiştirerek parlamenter sistemden cumhurbaşkanlığı sistemine geçti. Bu sistemde cumhurbaşkanı hem devlet başkanı hem de hükümet başkanı olarak görev yapıyor. Cumhurbaşkanı, beş yıllık bir süre için doğrudan halk tarafından seçiliyor ve en fazla iki dönem görev yapabiliyor. Cumhurbaşkanı, bakanları atama, kanun teklifi sunma, kararname çıkarma, meclisi feshetme gibi geniş yetkilere sahip.


Cumhurbaşkanlığı sisteminin avantajları ve dezavantajları tartışmalıdır. Bu sistemin savunucuları, sistemin siyasi istikrarı sağladığını, karar alma süreçlerini hızlandırdığını ve yürütmenin etkinliğini artırdığını iddia ediyorlar. Bu sistemin eleştirmenleri ise sistemin kuvvetler ayrılığı ilkesini zayıflattığını, meclisin denetim fonksiyonunu sınırladığını ve demokratik katılımı azalttığını öne sürüyorlar.


Türkiye'nin İç ve Dış Sorunları




Türkiye'nin seçimlere giderken karşı karşıya olduğu pek çok iç ve dış sorun bulunuyor. İ İç sorunlar arasında en önemlileri şunlardır:



  • Ekonomik kriz: Türkiye, son yıllarda yüksek enflasyon, artan işsizlik, düşen büyüme, değer kaybeden para birimi, yükselen borç ve cari açık gibi ciddi ekonomik sorunlarla mücadele ediyor. Ekonomik krizin nedenleri arasında siyasi belirsizlik, yatırımcı güveninin azalması, dış şoklar, yapısal reform eksikliği ve merkez bankası bağımsızlığının zayıflaması sayılabilir. Ekonomik kriz, halkın refahını ve memnuniyetini olumsuz etkiliyor ve siyasi istikrarı tehdit ediyor.



  • Kürt sorunu: Türkiye, uzun süredir Kürt azınlığın siyasi, kültürel ve sosyal hakları ile ilgili bir sorunla karşı karşıya. Kürt sorunu, zaman zaman silahlı çatışmalara, terör eylemlerine, insan hakları ihlallerine ve siyasi kutuplaşmaya yol açıyor. Kürt sorununun çözümü için devlet ile silahlı Kürt örgütü PKK arasında 2013-2015 yılları arasında bir barış süreci yürütülmüştü ancak bu süreç başarısızlıkla sonuçlandı. Kürt sorunu, Türkiye'nin bölgesel güvenliği ve demokratikleşmesi için önemli bir engel teşkil ediyor.



  • İnsan hakları ve hukuk devleti: Türkiye, son yıllarda insan hakları ve hukuk devleti alanında gerileme yaşadığına dair uluslararası raporlar ve eleştiriler alıyor. Türkiye'de ifade özgürlüğü, basın özgürlüğü, toplantı ve gösteri özgürlüğü, adil yargılanma hakkı gibi temel haklar sınırlanıyor. Ayrıca Türkiye'de yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı da zedeleniyor. Bu durum, Türkiye'nin demokratik standartlarını düşürüyor ve Avrupa Birliği ile ilişkilerini bozuyor.



Dış sorunlar arasında en önemlileri şunlardır:



  • Suriye krizi: Türkiye, 2011 yılından beri devam eden Suriye iç savaşından doğrudan etkileniyor. Türkiye, Suriye'de muhalif gruplara destek veriyor ve Esad rejimine karşı çıkıyor. Türkiye aynı zamanda Suriye'de terör örgütleri PKK/YPG ve DEAŞ ile mücadele ediyor. Türkiye'nin Suriye politikası, Rusya, İran, ABD ve Avrupa Birliği gibi aktörlerle çatışmalara yol açabiliyor. Suriye krizi, Türkiye'ye mülteci akını, güvenlik tehdidi, insani yardım sorumluluğu gibi yükler getiriyor.



  • Doğu Akdeniz gerilimi: Türkiye, Doğu Akdeniz'de enerji kaynakları ve deniz yetki alanları konusunda Yunanistan, Kıbrıs Rum Kesimi, Mısır, Fransa gibi ülkelerle anlaşmazlık yaşıyor. Türkiye, Doğu Akdeniz'de kendi hak ve çıkarlarını korumak için askeri ve diplomatik adımlar atıyor. Türkiye'nin Doğu Akdeniz politikası, NATO ve AB gibi kuruluşlarla ilişkilerini zorluyor. Doğu Akdeniz gerilimi, bölgede barış ve işbirliğini tehlikeye atıyor.



siyasi partilerin ve adayların imajı, liderliği, karizması, güvenilirliği, popülaritesi, programı, söylemi, performansı, seçmen kitlesi, ittifakları, rakipleri, medya desteği, finansmanı, organizasyonu gibi unsurlar sayılabilir. Seçim kampanyaları, seçmenlerin bilgi düzeyini, siyasi tutumlarını, katılım oranlarını ve oy tercihlerini etkileyebilir.


seçimler 2023 anket sonuçları


seçimler 2023 cumhurbaşkanı adayları


seçimler 2023 ittifaklar


seçimler 2023 erken seçim ihtimali


seçimler 2023 tarihi


seçimler 2023 son durum


seçimler 2023 kim önde


seçimler 2023 yorumları


seçimler 2023 tahminleri


seçimler 2023 haberleri


seçimler 2023 anket şirketleri


seçimler 2023 cumhurbaşkanlığı sistemi


seçimler 2023 parti oy oranları


seçimler 2023 milletvekili dağılımı


seçimler 2023 baraj sorunu


seçimler 2023 yeni partiler


seçimler 2023 ekonomi etkisi


seçimler 2023 gündemi


seçimler 2023 sosyal medya etkisi


seçimler 2023 sandık güvenliği


seçimler 2023 ysk kararları


seçimler 2023 mitingleri


seçimler 2023 propaganda yasakları


seçimler 2023 aday listeleri


seçimler 2023 siyasi analizleri


seçimler 2023 kamuoyu araştırmaları


seçimler 2023 halkın beklentileri


seçimler 2023 bölgesel sonuçlar


seçimler 2023 uluslararası ilişkiler


seçimler 2023 anayasa değişikliği


seçimler 2023 pandemi etkisi


seçimler 2023 muhalefet stratejisi


seçimler 2023 iktidar stratejisi


seçimler 2023 sürpriz adaylar


seçimler 2023 canlı yayınlar


seçimler 2023 kulis haberleri


seçimler 2023 oy verme işlemi


seçimler 2023 yurtdışı oyları


seçimler 2023 ikinci tur ihtimali


seçimler 2023 koalisyon senaryoları


Seçim Sonuçları




Cumhurbaşkanlığı Seçimi




Cumhurbaşkanlığı seçimi için şu anda resmi olarak ilan edilmiş bir aday yoktur. Ancak siyasi partiler ve kamuoyu arasında bazı isimler öne çıkmaktadır. Mevcut cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Cumhur İttifakı'nın adayı olarak büyük olasılıkla seçime girecektir. Erdoğan, 2014 ve 2018 seçimlerinde cumhurbaşkanı seçilmişti. Erdoğan'ın karşısında ise Millet İttifakı'nın adayı olması beklenen bir isim henüz netleşmemiştir. Millet İttifakı'nın lider partisi CHP'nin genel başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, kendisinin aday olmayacağını açıklamıştır. Millet İttifakı'nın diğer partileri olan İYİ Parti, Saadet Partisi ve DEVA Partisi de henüz bir aday belirlememiştir. Millet İttifakı'nın adayının kim olacağına ilişkin spekülasyonlar devam etmektedir.


Cumhurbaşkanlığı seçiminin sonucunu tahmin etmek zordur. Ancak kamuoyu araştırma şirketlerinin yaptığı anketlere göre, Erdoğan'ın oy oranı yüzde 40-50 arasında değişmektedir. Millet İttifakı'nın potansiyel adayları ise yüzde 20-30 arasında oy alabilmektedir. Bu durumda Erdoğan'ın ilk turda yüzde 50+1 oy alması zor görünmektedir. Bu nedenle ikinci tur ihtimali yüksektir. İkinci turda ise Millet İttifakı'nın adayının diğer muhalif partilerin ve seçmenlerin desteğini alması gerekecektir.


Milletvekili Seçimi




Milletvekili seçimi için de henüz resmi olarak ilan edilmiş bir liste yoktur. Ancak siyasi partilerin mevcut durumlarına göre bazı tahminler yapılabilir. Türkiye'de şu anda mecliste temsil edilen beş parti vardır. Bunlar AK Parti, CHP, HDP, MHP ve İYİ Parti'dir. AK Parti ve MHP Cumhur İttifakı'nı, CHP ve İYİ Parti Millet İttifakı'nı oluşturmaktadır. HDP ise herhangi bir ittifaka dahil değildir.


Milletvekili seçiminin sonucunu tahmin etmek de zordur. Ancak kamuoyu araştırma şirketlerinin yaptığı anketlere göre, Cumhur İttifakı'nın oy oranı yüzde 45-55 arasında değişmektedir. Millet İttifakı'nın oy oranı ise yüzde 35-45 arasındadır. HDP'nin oy oranı ise yüzde 10-15 arasındadır. Bu durumda Cumhur İttifakı'nın mecliste çoğunluğu sağlaması mümkündür. Ancak HDP'nin barajı aşıp aş amaması da seçim sonucunu etkileyecektir. Ayrıca seçimde yeni kurulan partiler olan DEVA Partisi, Gelecek Partisi ve Memleket Partisi'nin de oy alması beklenmektedir. Bu partilerin oy oranları ise yüzde 1-5 arasında değişmektedir. Bu partilerin barajı aşması halinde meclis aritmetiği de değişebilir.


Seçmen Davranışı ve Tercihleri




Seçmen davranışı ve tercihleri, seçim sonuçlarını belirleyen en önemli faktörlerdir. Seçmenler, oy verirken pek çok kriteri göz önünde bulundururlar. Bunlar arasında siyasi ideoloji, parti bağlılığı, lider sempatisi, politika değerlendirmesi, ekonomik durum, sosyal grup kimliği, medya etkisi, dış faktörler gibi unsurlar sayılabilir. Seçmen davranışı ve tercihleri, zaman içinde değişebilir ve seçim kampanyaları sırasında etkilenebilir.


Seçmen davranışı ve tercihleri ile ilgili yapılan araştırmalara göre, Türkiye'de seçmenlerin büyük bir kısmı siyasi ideoloji ve parti bağlılığına göre oy vermektedir. Türkiye'de siyasi ideoloji genellikle sağ-sol eksenine göre tanımlanmaktadır. Sağcı seçmenler milliyetçi, muhafazakar, dindar ve geleneksel değerlere sahip olma eğilimindedir. Solcu seçmenler ise sosyalist, laik, demokrat ve ilerici değerlere sahip olma eğilimindedir. Türkiye'de sağcı seçmenlerin oranı solcu seçmenlerden daha fazladır. Parti bağlılığı ise seçmenlerin uzun süreli olarak bir partiye destek vermeleri anlamına gelmektedir. Türkiye'de parti bağlılığı yüksek olan seçmenlerin oranı da düşük olanlardan daha fazladır.


Türkiye'de seçmen davranışı ve tercihleri üzerinde etkili olan diğer faktörler ise lider sempatisi, politika değerlendirmesi ve ekonomik durumdur. Lider sempatisi, seçmenlerin bir liderin kişilik özellikleri, liderlik becerileri, vizyonu ve güvenilirliği gibi unsurlara göre oy vermesi anlamına gelmektedir. Türkiye'de lider sempatisi yüksek olan seçmenlerin oranı da düşük olanlardan daha fazladır.


Acerca de

¡Bienvenido al grupo! Puedes conectarte con otros miembros, ...
Página del grupo: Groups_SingleGroup
bottom of page